Koenigsegg - Absolutna Supremacja

Koenigsegg - Absolutna Supremacja
Koenigsegg Luiza Dorosz
Koenigsegg Luiza Dorosz
Historia spełnionych marzeń Christiana von Koenigsegg  rozpoczyna się w 1994 roku, w którym to 22-letni młodzieniec zakłada firmę i rozpoczyna projektowanie i budowę  prototypów samochodów. Zdobyte doświadczenia przekuwa w pierwszy produkcyjny model CC8S, którego rozwiązania konstrukcyjne (w tym „nożycowe drzwi”) i osiągi przynoszą skromnej początkowo manufakturze światowy rozgłos. I nie jest to jednorazowe zjawisko ponieważ już kolejny model CCR bije rekord prędkości słynnego McLarena F1 uzyskując w 2005 roku 387,87 km / h.
Od tego momentu nazwa KOENIGSEGG nie schodzi już ani na chwilę z ust miłośników motoryzacji. Z każdym kolejnym modelem rosną wartości mocy, momentu i osiągi. Wizytówka firmy, blisko 5 litrowe V8 wspomagane początkowo sprężarkami mechanicznymi, potem turbosprężarkami zadowala nawet ekologów – zostaje dostrojone do spalania bioetanolu 🙂
I z jego pomocą Koenigsegg bije kolejne rekordy jak chociażby ten dotyczący czasu przyspieszenia i hamowania z granicy 300 km/h, osiągniety przez AGERĘ R.
Koenigsegg Luiza Dorosz
Koenigsegg agera r Luiza Dorosz
W 2014 roku szwedzki producent przekracza kolejną magiczną granicę. Wprowadza na rynek model ONE:1 charakteryzujący się równym stosunkiem mocy do masy na nieosiągalnym dotychczas poziomie w samochodach drogowych. Ponieważ uzyskana moc 1360 KM równa sie 1000 kW czyli jednemu megawatowi, powstaje nowy termin określający supersamochody o olbrzymich mocach – MEGACAR.
Dziś możemy rozpatrywać to już w kategoriach historii motoryzacji.
Połaczeniem zaś tej przeszłości ze współczesnością okazała się pierwsza w Polsce prezentacja kilku modeli Koenigsegga. Stało sie to możliwe dzięki katowickiej Grupie Pietrzak, posiadającej już w swym salonowym portfolio fantastyczne Ferrari i Maserati oraz fascynujące francuskie Alpine. Należąca do kompleksu salonów włoska restauracja „La Squadra” okazała się świetnym  miejscem do czasowej ekspozycji szwedzkiej myśli technicznej. Pokaz był jednocześnie oficjalną zapowiedzią sprzedaży modeli i budowy właściwego salonu dedykowanego Koenigseggowi.
Koenigsegg Luiza Dorosz
Podziemny parking „La Sqadra Ristorante” posłużył za miejsce postoju i ekspozycji jednego z nielicznych egzemplarzy modelu ONE:1. Część galerii zaś gościła historyczną już AGERĘ R oraz najnowsze modele JESKO, JESKO ABSOLUT i GEMERA.
Technologie , unikatowość, zastosowane materiały, właściwości jezdne i osiągi tych samochodów znów zwyczajowo, jak to bywa u Kenigsegga, „przebijają” swoich poprzedników. JESKO obecne w Katowicach w dwóch wersjach posiadających większość wspólnych elementów stanowi najwyższe stadium auta klasycznego, w rozumieniu napędu tylnych kół silnikiem spalinowym. Słowo „klasycznego” należy oczywiście połączyć z „innowacyjnym”. Aluminiowe V8 o pojemności 5 litrów z suchą miską olejową korzysta tym razem z płaskiego wału korbowego wykonanego ze szwedzkiej stali. Charakteryzują go odchudzone korbowody i tłoki, po jednym czujniku ciśnienia i po trzy wtryskiwacze na cylinder, dolotowy zawór upustowy, dwie powiększone turbosprężarki, aktywne poduszki silnika. I absolutny hit –  elektryczna sprężarka z 20-litrowym, węglowym zbiornikiem powietrza przechowywanego  pod ciśnieniem 20 bar, które wstrzykiwane jest do obiegu turbosprężarek, aby wspomagać je w newralgicznych momentach. Efekt – 1625 KM i 1500 Nm przy zasilaniu ekologicznym paliwem E85.
Koenigsegg Luiza Dorosz
Koenigsegg Luiza Dorosz
Koenigsegg Luiza Dorosz
Kolejną porcję fascynujących innowacji mieści skrzynia biegów – LightSpeed Transmission. Już sama nazwa sugerująca prędkość światła zapowiada emocje. I nie pozostają one niezaspokojone. Skrzynia posiada dziewięć przełożeń, siedem sprzęgieł, trzy wałki,osiem cewek i nie potrzebuje typowych synchronizatorów. Biegi można zmieniać kolejno jak w skrzyniach sekwencyjnych lub zdać sie na komputer, który wylicza  najlepsze przełożenie dla skutecznego przyspieszenia lub utrzymania prędkości i od razu przeskakuje przez kilka biegów. Tego nie potrafią popularne skrzynie dwusprzęgłowe konkurencji. Równie niezwykłe jest zastosowanie w modelach JESKO dodatkowego trzeciego amortyzatora ( z przodu i z tyłu). Oba stabilizują  ruchy nadwozia wynikające z dynamiki i aerodynamiki. W uzupełnieniu opisu wspomnieć trzeba o adaptacyjnych amortyzatorach, skrętnych tylnych kołach, hydraulice prześwitu i węglowych felgach z pustymi ramionami dodatkowo obniżającymi masę nieresorowaną.
Koenigsegg Luiza Dorosz
Koenigsegg Luiza Dorosz
W kwestii masy: na jeden koń mechaniczny przypada jej zaledwie 0,87 kilograma. Co jeszcze ciekawsze skonstruowany do przekroczenia prędkości 500 km/h JESKO ABSOLUT zapewnia docisk aerodynamiczny 1400 kg (przy prędkosci 250 km/h) czyli wiecej niż wynosi jego masa  bez płynów eksploatacyjnych !  Apropos aerodynamiki – to poświęcone jej elementy głównie różnią pomiędzy sobą modele JESKO i JESKO ABSOLUT. Tu forma odpowiada funkcji. W tym pierwszym króluje masywny tylny spojler i liczne lotki dociskajace nadwozie. Ten drugi posiada stabilizujące płetwy i zwiększony tylny dyfuzor. Łatwo więc rozróżnić te modele już na pierwszy rzut oka. I tylko przez spoglądanie możemy sie nimi sycić. Pomijając kwestie indywidualnych możliwości finansowych wszystkie zaplanowane do produkcji 125 egzemplarze JESKO znalazły już swoich (zapewne) szczęśliwych nabywców 🙂
Koenigsegg Luiza Dorosz
Koenigsegg Luiza Dorosz
Na więcej szczęścia mogą liczyć chętni na GEMERĘ. Produkcja obliczona na 300 egzemplarzy wciąż daje szansę na posiadanie najmocniejszego i najszybszego 4-osobowego samochodu osobowego na świecie. Ten model niesie ze sobą jeszcze więcej technicznych niezwykłości niż przedstawione powyżej bliźniacze JESKO.
Drugi , po REGERZE, hybrydowy wóz Koenigsegga jest zarazem pierwszym jego pojazdem z napędem na cztery koła.
I pierwszym, który nie korzysta z silnika V8. Dopracowywana latami jednostka została zastąpiona absolutną nowością na skalę światową – trzycylindrowym, dwulitrowym silnikiem z dwoma turbosprężarkami i rewolucyjnym pneumatycznym układem zaworowym pozbawionym tradycyjnego wałka rozrządu. Rozwiazanie to umożliwia zupełnie niezależne sterowanie każdym z zaworów i wraz z układem precyzyjnego sterowania ciśnieniem doładowania turbosprężarek pomaga osiągnąć 600 KM i 600 Nm momentu obrotowego. Silnik bardzo oszczędnie gospodaruje paliwem. A może być ono wyjątkowo różnorodne: popularna etylina, biopaliwo E85 lub E100, etanol lub metanol.
Koenigsegg Luiza Dorosz
Koenigsegg Luiza Dorosz

Koenigsegg Luiza Dorosz

Inżynierska wirtuozeria twórców GEMERY umieszcza ten motor centralnie pomiedzy tylnymi siedzeniami a tylnym bagażnikiem i wysyła jego moc na przednie koła. Daje mu jednocześnie do pomocy silnik elektryczny o mocy 400 KM i momencie 500 Nm. Ale to oczywiście nie koniec przygody z mocą. Każde z tylnych kół napędzają osobno dwa silniki o mocy 500 KM i 1000 Nm. Są to wartości szczytowe i jak to bywa w zwyczaju hybryd nie sumują się w prosty matematyczny sposób. Niemniej jednak do dyspozycji kierowcy i uszczęśliwionych (lub przerażonych) pasażerów pozostaje 1700 KM i 3500 Nm. Tak definiuje rodzinny samochód Christian Koenigsegg 🙂 Aby głowie rodziny nie zaprzątać głowy zmianą przełożeń, nie przewidziano skrzyni biegów.A jazdę do tyłu umożliwia zmiana biegunowości tylnych silników elektrycznych. One też realizują funkcję jazdy tylko w trybie elektrycznym z prędkością do….300 km/h ! Kompletny napęd zapewnia prędkość 400 km/h i przyspieszenie 0-100 km/h w 1,9 s, a w przedziale 0-200 km/h w 5 sekund ! Aby opanować taką torpedę zastosowano adaptacyjny układ kierowniczy oraz adaptacyjne zawieszenie z regulacją prześwitu i kalibracją stabilizatorów. Cztery skrętne koła z włókien węglowych zaopatrzone w kontrolę trakcji i hamulce węglowo-ceramiczne. Uzupełnieniem będzie sysytem wspomagania jazdy i parkowania. Auto nie jest bowiem filigranowe.

Koenigsegg Luiza Dorosz
Koenigsegg Luiza Dorosz
Trzymetrowy rozstaw osi, który niemal w całości wypełniają klasycznie dla Koenigsegga unoszone drzwi i brak środkowego słupka stanowią niezły egzamin dla sztywności węglowego kadłuba. Swoją drogą spektakl automatycznego, sterowanego także pilotem otwierania drzwi i klap obu bagażników prędko się nie znudzi. O takich drobiazgach jak 3-strefowa klimatyzacja, podgrzewane fotele z pianką pamiętającą kształty pasażera – niech pamietają o tym panowie zabierający na przejażdżkę koleżanki 🙂 , pokładowa sieć wi-fi, podgrzewane i chłodzone miejsca na kubki można już myśleć bez większych emocji. Znacznie atrakcyjniejsza będzie świadomość zasięgu 1000 km przy zatankowanym do pełna 75 litrowym zbiorniku i naładowanym pakiecie akumulatorów o pojemności 16,6 kilowatogodzin, które pracują w układzie z napięciem 800 V.  A zastępujące lusterka zewnetrzne kamery pokażą na dedykowanych wyświetlaczach kierowcy i pasażerom jak szybko oddalają się od dawnego świata…
Motoryzacja jeszcze nigdy nie była tak ciekawa 🙂
Zdjęcia : Dawid Nierobisz
Instagram @automotive_vision_com
Koenigsegg - Luiza Dorosz
Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *