Minimum formy, maksimum treści  - Maverick XRC Turbo R

Minimum formy, maksimum treści  - Maverick XRC Turbo R

Szczawnica zwana była przed wojną polską Szwajcarią i „królową wód”. Gdy znalazłam się wiosną w tym uroczym miejscu uległam swoistej fascynacji.Pomógł mi w tym zresztą kontakt ze specyficznym pojazdem Maverick XRC pochodzący z równie atrakcyjnego miejsca – dalekiej Kanady. W erze SUV-ów i Crossover-ów udających pojazdy terenowe przesiadka do prawdziwej „terenówki” jaką jest niewątpliwie MAVERICK XRC TURBO R okazuje się wręcz szokującym doświadczeniem.

Maverick XRC Turbo R

Wszystko do czego jesteśmy przyzwyczajeni we współczesnych samochodach począwszy od drzwi i szyb nie występuje tu lub pojawia się w szczątkowej, minimalistycznej formie. Ale też wszystkie pamiętane choć w minimalnym zakresie prawa fizyki ruchu zostają natychmiast po ruszeniu tym buggy poddane prawdziwej weryfikacji. Szczególne wrażenie dotyczy „lądowania” po wyskoku na terenowych wertepach – w odróżnieniu od innych pojazdów, spotkanie z podłożem w MAVERICKU jest całkowicie pozbawione konsekwencji.

Maverick XRC Turbo R

Dbają o to długoskokowe amortyzatory z zewnętrznym zbiornikiem i regulacją wstępnego obciążenia, zaopatrzone dodatkowo w możliwość indywidualnego strojenia. Względnie długi i szeroki MAVERICK XRC TURBO R z nisko umieszczonymi siedzeniami zaopatrzonymi w szelkowe pasy bezpieczeństwa zakotwiczonymi  w rurowym stalowym podwoziu daje kierowcy poczucie pewności. A ta jest bardzo potrzebna.

Maverick XRC Turbo R

Turbodoładowany trzycylindrowy silnik Rotax o pojemności 899 cm3 osiąga ponad 170 koni mechanicznych i „sprzęga” je z automatyczną skrzynią CVT. To potężne połączenie zapewniające zarówno szybką reakcję, jak i nieprzerwany ciąg. W MAVERICKU nie ma tylnego mechanizmu różnicowego, co zapewnia, że ​​tylne koła pracują synchronicznie i czasem  próbują wyprzedzić te przednie 🙂

Maverick XRC Turbo R

Jeśli chcemy uspokoić jego naturę lub przemierzamy trudniejszy teren jedno kliknięcie przełącznika montowanego na desce rozdzielczej wysyła moment obrotowy do przodu w stałym stosunku 1: 1 z tylną osią. Dodatkowo hydraulicznie uruchamiane sprzęgło różnicowe ogranicza poślizg między przednimi kołami. Tak „spięty” samochód przypomina konia uderzonego ostrogami – pochyla się się do tyłu i lekko „tańczy”, ale trakcja wynikająca z napędu 4×4 jest bezbłędna.

Maverick XRC Turbo R

W niespełna 5 sekund można osiagnąć trzycyfrową prędkość i to na luźnej, terenowej nawierzchni. O naturze MAVERICKA XRC TURBO R świadczy zresztą już sama jego powierzchowność: gołe rury podwozia i klatki bezpieczeństwa, nieosłonięte mechanizmy, ostre krawędzie szczątkowego nadwozia poprzecinane diodami LED. Pełen minimalizm podporządkowany treści. Pozostaje jeszcze potrzeba fizycznego wyrzeczenia ze strony kierowcy i pasażera – nie uświadczą tu oni klimatyzacji ani ogrzewania. Wciśnięci pomiedzy mechanizmy napędu i zawieszenia, z silnikiem „na plecach” mogą gnać ku przeznaczeniu korzystając z przyjemności  jazdy w stylu cross country.

Maverick XRC Turbo R

Widzą niebieskie niebo wokół siebie (i nad sobą jesli nie założą aluminiowego dachu) i oddychają dzikim niefiltrowanym powietrzem. W odpowiednich „okolicznościach przyrody” mogą też liczyć na swoiste SPA – wyjątkowe błotne kąpiele spotęgowane dodatkowo działaniem adrenaliny:) Myślicie, że to tylko literacka fantazja ? Nie. Możecie to poczuć sami przyjeżdżając do „Portu Pienin” w Szczawnicy. Na własne oczy, prowadząc MAVERICKA XRC TURBO R – terenowego „osiłka” o zdolnościach bliskich kozicy, zobaczycie górskie hale i dzikie  leśne ostępy. Z pewnością zrobicie też wrażenie przejeżdżając spacerowym tempem przez miasto. Na własnej skórze poczujecie wtedy jak czują się celebryci, na których skupia się uwaga przechodniów 🙂

Foto:Bartosz Winiarski
Edycja: Michał Ścigniejew
Stylist
Sukienka :Gio Di Mare
Czapka: Aeronautica
Buty: Richmond
Okulary: Dita
Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *