Porsche 911 R - Dawny wspaniały świat

Porsche 911 R - Dawny wspaniały świat

 

 

Przeglądając tylko dane techniczne i fotografie można by uznać, że PORSCHE 911 R to model GT3 z manualną skrzynią biegów, 500 konnym silnikiem z GT3 RS i brakiem stałego tylnego spojlera. Jednak filozofia stojąca za 911 R wskazuje na czystość emocji związanych z zaangażowaniem kierowcy na drodze, a nie na torze. Sięga tez swoimi korzeniami do czasów gdy najsłynniejsze zawody rozgrywano wciąż jeszcze na prawdziwych, służących powszechnie do codziennych podróży drogach. Czasem nie wyłączanych nawet na czas wyścigu z regularnego ruchu drogowego.

porsche 911 r - luiza dorosz

Samochodem, który startował jeszcze m.in. w słynnej imprezie „Targa Florio” było PORSCHE 911 R z 1967 roku. Współczesny tak samo nazwany model –  911 R przedstawiony ku zadowoleniu prawdziwych fanów motoryzacji w 2016 roku można wręcz nazwać jego „duchowym” spadkobiercą.
Co nas do tego upoważnia ?  Jest kilka powodów…

porsche 911 r - luiza dorosz
Po pierwsze to cudowny 4-litrowy, wolnossący sześciocylindrowy silnik typu bokser nawiązujący swym ostrym charakterem, a poniekąd także dźwiękiem, do najsłynniejszych sportowych jednostek poprzedników, w tym także tych chłodzonych jeszcze powietrzem. Po wtóre: sześciostopniowa manualna skrzynia biegów współpracująca (na życzenie) z jednomasowym lekkim kołem zamachowym i przenosząca moment obrotowy przez mechaniczną szperę uzupełnioną o system kontroli stabilności Porsche Stability Management. Ten  dba o trakcję przenoszoną na tylną, w dodatku skrętną  oś. Aby zaawansowany napęd 911 R odznaczał się optymalną  skutecznością , zawieszenie auta w całości przejęto z modelu GT3 RS. Mamy więc w prezentowanym modelu swoisty mix klasycznej mechaniki i nowoczesnych rozwiązań współczesnej inżynierii motoryzacyjnej.

porsche 911 r - luiza dorosz
Tym co bardzo wpływa na wyjątkowe doznania pochodzące z prowadzenia PORSCHE 911R jest znaczna redukcja masy samochodu -około 50 kg mniej niż w uznawanym wcześniej za ekstremalne pod tym względem GT3 RS. Kryterium wyjątkowego „złączenia” z PORSCHE 911 R spełniają  też elementy wnętrza – ergonomiczne, wprost  intuicyjnie rozmieszczone elementy sterowania – niemal pionowa kierownica, krótki, „wpadający w rękę” drążek zmiany biegów, doskonale umieszczone i precyzyjnie w użyciu pedały. Co prawda dostać się do tego wnętrza nie jest łatwo – wymagana jest zwinność i … znajomość z właścicielem limitowanej do 991 sztuk i wyprzedanej w ciągu zaledwie 12 minut współczesnej edycji PORSCHE 991 R. Ale gdy już zasiadamy w karbonowych, dopasowanych fotelach bliźniaczych z tymi, które montowano w super – hybrydzie PORSCHE 918 SPYDER, świat wydaje się piękniejszy, choć jego kształty mijają w szybkim tempie 🙂

Fotele zresztą stanowią doskonały przykład symbiozy nowoczesności i tradycji obecnych w strukturze 911 R: środkową ich część wykończono tkaniną w pepitkę, nawiązując tym samym do pierwszej serii modelu 911 z lat 60-tych.W całości PORSCHE 991 R to naprawdę wyjątkowy samochód, w którym można cieszyć się ogromną siłą połączoną z subtelnymi reakcjami niezależnymi od prędkości z jaką się poruszamy.Gdy starałam się tu przekazać wrażenia z krótkiej jazdy użyczonym mi tym niezwykłym samochodem (SERDECZNIE jeszcze raz dziękuję) przypomniałam sobie dawny slogan reklamujący PORSCHE 911 w Stanach Zjednoczonych.
Cytuję , w wolnym tłumaczeniu: ” W języku angielskim jest ponad milion słów, ale żadne nie oddaje tego uczucia”

porsche 911 r - luiza dorosz

porsche 911 r -luiza dorosz

Photo: Patryk Patynowski

Model: Luiza Dorosz

Mua: Agnieszka Bronakowska- Instytut Babor

Hair: Salon Zielone Nożyczki

Stylist: Ela Piorun

Shoes: Sergio Leone

 

 

 

 

porsche 911 r - luiza dorosz

porsche 911 r - luiza dorosz

 

One Comment
Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *