Porsche on Track - Na krawędzi zmysłów

Porsche on Track - Na krawędzi zmysłów
Porsche on Track - Luiza Dorosz
„PORSCHE ON TRACK” to wyjątkowe spotkanie dla wielbicieli PORSCHE i bardzo  rozumianych miłośników motoryzacji. W czasach gdy drogi stają się coraz bardziej zatłoczone, a wszelkie ograniczenia odbierają wiekszość przyjemności z jazdy, udział w torowym evencie jest jednym z nielicznych sposobów na czerpanie pełni radości z prowadzenia samochodu. Kronikarski opis zdarzeń doskonale przygotowanego spotkania na torze SILESIA RING nie oddałby z pewnością towarzyszących mu emocji. Nie sposób jednak nie wspomnieć o wysiłku kilkudziesięciu osób troszczących się o  gości, tor i licznie zaprezentowane auta.
 Porsche Macan Luiza Dorosz
A wszystko zaczęło się w przeddzień niedzielnych przeżyć. Sobotnie popołudnie i wieczór zaproszenie goście spędzili w uroczej atmosferze stworzonej przez pamiętający Średniowiecze Zamek w Lublińcu. Tam też miałam przyjemność spotkać prawdziwego rycerza dróg – PORSCHE MACANA. Jego dynamiczne usposobienie i dobre prowadzenie potwierdzają prawdę, że szlachectwo zoobowiązuje 🙂
Niedzielny poranek rozpoczęła podróż na tor w Kamieniu Śląskim. Tam zostaliśmy oddani w dobre ręce. Instruktorzy Porsche pełni motoryzacyjnej pasji, wiedzy  i kunsztu jazdy w magiczny wręcz sposób przekazywali swoje umiejętności uczestnikom spotkania. Słońce, którego nie zabrakło przez cały dzień rozbłyskiwało świetlnymi refleksami na różnokolorowych karoseriach kikudziesięciu samochodów PORSCHE.
Porsche on Track Luiza Dorosz
Porsche on Track - Luiza Dorosz
Wymienienie tu wszystkich modeli trwałoby dłużej niż pokonanie pełnego okrążenia toru SILESIA 🙂 Wszak obecna paleta samochodów niemieckiego producenta należy do najliczniejszych i najbardziej wszechstronnych w całej ponad 70-letniej historii marki. Już sama możliwość „posmakowania” każdego z tych pojazdów stanowi o atrakcji przedstawianego tu eventu. Zamysł Organizatorów „PORSCHE ON TRACK” idzie jednak dalej. Pozwalają oni bowiem dzięki bepośredniej konfrontacji wielu aut dostrzec subtelne czasem różnice w charakterze i sposobie ich prowadzenia. Procedura startowa, slalom, płyta poślizgowa i wielokrotnie pokonywana nitka toru odkrywają przed kierującym nowe płaszczyzny doznań towarzyszących opanowywaniu samochodów.
Porsche on Track Luiza Dorosz
Porsche on Track Luiza Dorosz
Interesującym doświadczeniem była też jazda na zaimprowizowanej, wymagającej trasie off- road, która pokazała, że PORSCHE CAYENNE i MACAN nie są tylko bulwarowymi terenówkami.W sumie moc atrakcji i wiele odczuć, które  pozostaną zapewne niezatarte w pamięci na zawsze 🙂  Skupię się więc głównie na nich. Tym bardziej, że Porsche dostarczyło na SILESIA RING swoje najwyższe aktualnie produkcyjne osiagnięcia.

Porsche Cayenne Luiza Dorosz

Porsche Cayenne Luiza Dorosz
Zacznę od „lekkiej kawalerii”, którą w obozie PORSCHE reprezentuje CAYMAN GT4. Powrót do 6-cylinrowego atmosferycznego boxera i mechanicznej skrzyni biegów sprawia, że czuje się w nim powoli zapominaną już pierwotną motoryzacyjną przyjemność. Co więcej nie jest ona okupiona brakiem torowej skuteczności. Żywe reakcje doskonale zbalansowanego samochodu przekładają się na bardzo angażujące prowadzenie i świetne czasy okrążenia.
W kategoriach bezwzględnych dotyczących mocy i oferowanych przyspieszeń sympatyczny „krokodyl” zyskuje jednak pogromców.
Porsche cayman Gt4 Luiza Dorosz
Porsche on Track Luiza Dorosz
Porsche on Track Luiza Dorosz
Uświadomił mi to bezpośredni , równoległy start  i kilka poprowadzonych w szybkim tempie  okrążeń zrealizowanych z pomocą  dwóch gwiazd ostatniego roku modelowego – samochodów TYCAN TURBO S i 911 TURBO S. Sprawiło to, że jak mawiają bohaterowie amerykańskich filmów: ” Od tej pory nic już nie będzie takie samo”. Odczuwając przyspieszenia PORSCHE 911 TURBO S opieram się na dobrze znanym doświadczeniu: wraz ze wzrostem obrotów silnika narasta fala momentu obrotowego, który pcha swą siłą samochód, a po chwili następuje zmiana biegu na wyższy i sytuacja się powtarza. Oczywiście w przypadku najnowszego 911 TURBO S tę „sytuację” można określić mianem eksplozji 🙂
Porsche on Track Luiza Dorosz
Porsche on Track Luiza Dorosz
Prowadzenie TYCANA TURBO S stwarza zupełnie nową, nieporywnywalną  sferę doznań. Miałam wcześniej możliwość oswoić się z ogólnym charakterem aut elektrycznych używając Jaguara I-Pace, ale Porsche nie byłoby sobą gdyby pozostawiło poprzeczkę na tym samym miejscu. Podnosi ją na znacznie wyższy poziom. Do znanych z innych dobrych „elektryków”  cech jak nisko umieszczony środek ciężkości, proporcjonalny rozkład mas, czy sztywność platformy podwozia dodaje aktywną stabilizację przechyłów, skrętną tylną oś, wektorowanie momentu obrotowego, 800 Voltową instalację i dwustopniową skrzynię biegów przy tylnym silniku. Uff ! Zapisanie powyższego zdania trwało kilkakrotnie dłużej niż przyspieszenie TYCANA TURBO S od 0 do 100 km/h 🙂 Najważniejsze, że ta technika  świetnie działa i pozwala TYCANOWI TURBO S zadomowić się na szczycie rodziny samochodów Porsche.
Taycan turbo s Luiza Dorosz
Porsche on Track Luiza Dorosz
Na jego przykładzie widać też doskonale transfer jaki dokonuje się pomiedzy poszczególnymi modelami. Najlepsze cechy klasycznych już generacji zostają wchłaniane do nowych segmentów. Nie sposób też nie zauważyć w tym miejscu wpływu sportowych doświadczeń marki. O Porsche śmiało można powiedzieć , że rodzi się na torze wyścigowym. TYCAN TURBO S czerpie pełnymi garściami z programu wyścigowego PORSCHE 919 HYBRID i rekordowego 919 HYBRID EVO.
Prowadząc na przemian kolejne wcielenia PORSCHE 911 i PORSCHE TYCAN pomyślałam, że być może idealną symbiozę doznań zapewnia właśnie hybryda silnika spalinowego i elektrycznego. Ścieżka dźwiękowa klasycznego motoru, z zapachem spalania wysokooktanowej benzyny połączone z druzgocącym, dostępny w każdym ułamku sekundy momentem obrotowym płynącym „z elektronów”.  Tego przykładem był już zresztą model 918 SPYDER. Dobrze poinformowani twierdzą nawet, ze takie rozwiązania mogą czekać następcę modelu 911 GT2 RS…Przekonamy się niebawem 🙂
Serdecznie dziękuję Porsche Centrum Łódź za zapewnienie niezliczonych motoryzacyjnych przeżyć 🙂
Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *