Odwaga stylistów i projektantów stworzyła wyjątkowy pojazd Range Rover Evoque – samochód na wskroś sportowy, umożliwiający bezstresową jazdę po drogach nieutwardzonych i tych o słabszej nawierzchni, posiadający jednocześnie dużą dozę praktyczności porównywalną z rodzinnym kombi. Można wręcz w nim rozpoznać geny sięgające pierwszej edycji Range Rovera.
Tak jak tamten stworzył nową klasę pojazdów, tak Evoque zdefiniował na nowo cechy współczesnego crossovera dając mu poziom emocji prowadzenia i poczucie obcowania z luksusem. Skóra i wysokiej jakości materiały ją imitujące otaczają całą deskę rozdzielczą, boczki drzwi i perfekcyjnie wyprofilowane fotele. Pełny, panoramiczny szklany dach dodaje poczucia przestronności, której tak naprawdę i tak nie brakuje.
Utwardzone zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy pozwalają na szybkie i pewne pokonywanie zakrętów. Nie odbierają przy tym przyjemnego uczucia komfortu toczenia samochodu. Poczucia swoistego luksusu nie zakłóca też cichy, ale bardzo dynamiczny 240 konny turbodoładowany silnik benzynowy z automatyczną skrzynią biegów sterowaną atrakcyjnym estetycznie, wysuwającym się z konsoli środkowej pokrętłem, znanym z Jaguarów.
Przenosi ona wysoki moment motoru na aktywny układ napędu 4×4 Active Driveline. Wraz z układem Active Torque Biasing z funkcją elektronicznego mechanizmu różnicowego, który rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylne koła, tworzą one system optymalizujący trakcję i stabilność samochodu. Ciekawostką może być fakt, iż powyżej prędkości 35km/h na przyczepnej nawierzchni napęd przenoszą jedynie przednie koła.
Ma to wpłynąć na ograniczenie oporów mechanicznych przekładni i obniżenie zużycia paliwa. W tym względzie Range Rover Evoque też jest więc modny. Podobnie aktualny pozostaje w dziedzinie wspomagania podczas manewrowania na parkingach lub poruszania się po zatłoczonym mieście. Służy nam wtedy asystent parkowania równoległego i prostopadłego z funkcją wyjazdu z miejsca parkingowego oraz asystenta pasa ruchu, funkcja czytania znaków i system wykrywania przecinającego się toru ruchu wraz z czujnikiem martwego pola.
Oczywiście nie mogło się też obyć bez kamer działających także w podczerwieni. W multimediach zainstalowanych na pokładzie Range Rover Evoque widać co prawda już cień poprzedniej epoki, ale nadal dobrze spełniają swą podstawową funkcjonalność. Auto jako całość również doskonale wywiązuje się ze swoich zadań: szykownego i praktycznego środka transportu. Wzbudza sympatię na drodze i wciąż emanuje pożądaniem i klasą. Pełne emocji, ładne linie nadwozia, pomimo upływu 8 lat wcale się nie zestarzały. Co nie jest regułą w przypadku awangardowych projektów…Czyżby był to prawdziwy wehikuł czasu ?:)
Foto: Michał Ścigniejew / Dominik Morgaś
Mua: Agnieszka Wybierak
Hair: Iwona Kaim
Stylist: Rodrigo De La Garza